گیج داخل سیلندر ابزاری است که برای اندازهگیری دقیق قطر داخلی سیلندرها و حفرهها طراحی شده است. این ابزار معمولاً شامل یک میله یا بدنه اصلی و یک یا چند دندانه یا ساچمه است که بهطور همزمان در دو نقطه داخلی سیلندر قرار میگیرد.
هنگامی که یک گیج در سوراخی که نیاز به اندازه گیری دارد وارد می شود، قطعات کوچکی به نام سندان به سمت بیرون منبسط می شوند تا قطر آن را تعیین کنند. گیجهای حفاری یا گیج داخل سیلندر برای به عنوان آزمایش کننده سیلندر، تست سوراخ، هولتست، میکرومتر داخلی، حفاری سنج، نگهدارنده یا گیج تلسکوپ نیز شناخته میشوند.
انواع مختلفی از گیج داخل سیلندر وجود دارد. گیج های سوراخ دار با سه سندان، میکرومتر داخلی نامیده می شوند و با حلقه های تنظیم کالیبره می شوند. نوع رایجتر و کمهزینهتر گیجها دارای دو سندان هستند و با بلوکهای گیج کالیبره میشوند. پلاگین سنج ها ساده ترین نوع هستند. آنها دارای یک پلاگین با اندازه کمی متفاوت در هر انتها هستند. هر دو گیج داخل سیلندر، چه گیج سه سندان و دو سندان، هر دو می توانند از یک صفحه یا بازخوان دیجیتال برای نشان دادن عرض داخلی یک سوراخ استفاده کنند، اگرچه برخی از گیج سنج ها همانطور که در بخش زیر ذکر می شود از هیچ کدام از این صفحات استفاده نمی کنند.
جدا از این انواع گسترده، انواع خاص تری از گیج داخل سیلندر وجود دارد که به طور معمول برای برخی اندازه گیری های تخصصی تر مناسب هستند
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!